Hello darkness, my old friend
SACO Biennal Antofagasta, Chile
not a Number group (Alicja Panasiewicz, Adam Panasiewicz)
2023
english below
Doświadczenie miejsca, eksploracja specyfiki przestrzeni pustyni zarówno w ciągu dnia i nocy, zainicjuje proces refleksji nad konstrukcją percepcją, naturą i kulturą a w rezultacie powstaną interwencje artystyczne, które nazywamy “subtelnymi”.
Opierając się na filozofii Maurice Merleau-Ponty i koncepcji osmotycznego związku podmiotu i świata: „zmysł wzroku jest widzeniem cielesnym, które z kolei jest nieodłączną częścią <<ciała świata>>: nasze ciało jest przedmiotem pośród innych przedmiotów i jednocześnie tym, który je widzi i ich dotyka”. Jego zdaniem przenikają się one nawzajem i wzajemnie definiują; podkreślał również symultaniczny i interakcyjny charakter wszystkich zmysłów. „Moja percepcja nie jest zatem sumą wzrokowych, taktylnych i słuchowych danych: postrzegam w sposób totalny całym sobą, ujmuję unikalną strukturę rzeczy, wyjątkowy sposób bycia, który przemawia do wszystkich moich zmysłów jednocześnie”.
W instalacji site specific podejeliśmy kilka aspektów w kontekście istnienia jako procesu, ciągłości pomimo zmiany, pozornego trwania.
miejsce:
czas:
materia:
immateria
multisensoryczność:
Forma koła, tworząca rodzaj basenu, zostanie wypełniona roztworem siarczanu miedzi. Instalacja będzie zmienna w czasie: roztwór stopniowo będzie się krystalizować i tworzyć kryształy niebieskie lub białe w określonych kształtach uzyskanych poprzez wykorzystanie drutu miedzianego.
Hello darkness, my old friend
SACO Biennal Antofagasta, Chile
not a Number group (Alicja Panasiewicz, Adam Panasiewicz) Poland
The experience of place, the exploration of the specificity of the desert space both during the day and night, will initiate a process of reflection on construction, perception, nature, and culture. The result will be artistic interventions that we call „subtle”.
Subtle interventions are artistic activities in open spaces that we have been undertaking for several years in various locations: https://subtleinterventions.up.krakow.pl/.
They are attempts at cultural inscription into a place’s historical/geographical/social specificity.
The human being, who is a being rooted in culture, co-creates, interprets, and transforms it. In contact with other cultural structures, we are confronted with the unknown. Our interpretations are always linked to our personal experience, the knowledge gained from this encounter.
As artists working in natural and cultural settings, we should act with sensitivity, subtlety. We employ artistic strategies that create a broad spectrum of interventions in the found space as ephemeral and processual installations. It is not only the context of the place that becomes important but also the cultural context deriving from history.
The juxtaposition of notions of place and its history, the contrast of stereotypes and generally known facts with the found space, light, climate, and colours is an exciting track for us.
It is a reinterpretation.
Another clue is the phenomenon of perception. Drawing on the philosophy of Maurice Merleau-Ponty and the concept of the osmotic relationship between subject and world: „: the sense of sight is an embodied vision that is an incarnate part of the 'flesh of the world’. Our body is an object among other objects and that which sees and touches them.” In his view, they interpenetrate and mutually define each other; he also emphasised the simultaneous and interactional nature of all the senses. „My perception is [therefore] not the sum of visual, tactile and auditory givens: I perceive in a total way with my whole being, I grasp a unique structure of the thing, a unique way of being, which speaks to all my senses at once.”
In site-specific installations, we would like to address several aspects in the context of existence as a process, continuity despite the change, apparent duration,
site:
matter:
immatter:
multi-sensoriality:
The form of a circle (symbol of salt) will be limited by sloping walls (forming a kind of pool). It will be filled with copper sulphate solution or salt solution.
The installation will be variable in time: the solution will gradually crystallise and form blue or white crystals in specific shapes obtained through the use of copper wire.
photos: Bienal Saco 1.1 Exposicion