Etnocentryzm/Spaces of Allienation
Alicja Panasiewicz/Adam Panasiewicz
Anna Krukowska/Tomasz Dobiszewski
Icelandic Printmakers Association Reykjavik, Islandia
July 2024
english below
Postawa etnocentryczna wyraża się w przekonaniu, że własna kultura jest punktem odniesienia przy opisywaniu i ocenianiu innych kultur.
W naszych działaniach artystycznych chcemy nawiązać do postawy podróżnika, który poznaje nowy kraj etnocentrycznym okiem, bazując na wyobrażeniach ukształtowanych we własnym kręgu kulturowym, by przejść do postawy relatywizmu kulturowego, czyli postrzegania świata w kategoriach znaczeń i wartości właściwych danej kulturze.
Działania artystyczne będą eksplorować temat postrzegania świata przez pryzmat własnej tożsamości kulturowej. Inspiracją jest renesansowa mapa północno-zachodniej Europy autorstwa Olausa Magnusa (1490-1557) zatytułowana Carta marina et descriptio septemtrionalium terrarum ac mirabilium (Nautical Chart and Description of the Northern Lands and Wonders) opublikowana w Wenecji w 1539 roku. Mapa przedstawia wyimaginowane potwory morskie i wyspę Islandię z początku XVI wieku, kiedy wiedza geograficzna o świecie dopiero zaczynała się pojawiać. Mieszanka ignorancji i wyobraźni stworzyła fantastyczne przedstawienia stworzeń i kształtów. Wierzymy, że jest to proces ciągły; nawet w czasach współczesnych masowa wyobraźnia tworzy potwory w odpowiedzi na strach przed nieznanym, nie tylko w świecie fantasy lub kosmicznej science fiction, ale także z powodu ignorancji wobec innych w świecie rzeczywistym.
Instalacje intermedialne odpowiadają na szczególny rodzaj zamknięcia horyzontu, granicy – konturu, zamkniętego obwodu wyspy.
Etnocentryzm/Spaces of Allienation
Alicja Panasiewicz/Adam Panasiewicz
Anna Krukowska/Tomasz Dobiszewski
Icelandic Printmakers Association Reykjavik, Islandia
July 2024
Are the images we perceive a faithful reflection of the phenomena of the world? Or are they merely a specific visual representation of it? Specific because it uses the visual codes constructed by us and socially established? Today, we already know that the created and perceived images, intended to be both “natural”; (like photography) and artistic (like painting) representations of the phenomena of reality, are never translucent windows onto the world – they are always its interpretation, performed from a specific perspective and point of view (Bogusław Skowronek).
Seeing itself is always a negotiation of meaning between the sensory data perceived by the perceiver and the perceiver’s knowledge and expectations because none of us simply lives in the world as it is. We live within certain particular images of the world that our community has equipped us with and that we share with it. Sometimes, our individual worldview begins to differ significantly from the worldview adopted by our community. The origin of the concept of worldview is clear: it is an ordering of the simple discovery that people do not act according to what the world is like but according to what they know about it. The worldview has been developed by specialists in various disciplines: anthropologists, historians, geographers and, finally, artists. We all tend to believe that we simply live in the world and have the right picture of it. This attitude is called ethnocentrism (Krzysztof Moraczewski)
The ethnocentric attitude is expressed in the belief that one’s own culture is the point of reference when describing and evaluating other cultures.
In our artistic activities, we want to refer to the attitude of a traveller who gets to know a new country with an ethnocentric eye, based on the perceptions formed in their own cultural circle, to move to an attitude of cultural relativism, i.e. to perceive the world in terms of the meanings and values inherent in a given culture.
The artistic activities will explore the theme of perceiving the world through the prism of One’s cultural identity.
The intermedia installations responds to a particular kind of closure of the horizon, the limit – the contour, the closed perimeter of the island.